Waarom je online community een visuele identiteit nodig heeft

Waarom je online community een visuele identiteit nodig heeft

Een duidelijk herkenbare visuele identiteit alleen voor de sier? Zeker niet.

Je kunt het zien als het gezicht van je organisatie. Juist in de tijd waarin we continu informatie op ons afgevuurd krijgen, moet je jezelf als bedrijf snel en duidelijk kunnen presenteren. Een duidelijk visueel beeld helpt enorm.

Als we het hebben over visuele identiteit bedoelen we meer dan alleen een logo. Het gaat ook over je kleurgebruik, typografie, vormentaal en fotografiestijl.

Met alleen een sterke visuele identiteit ben je er niet

Om echt herkenbaar te zijn, pas je die stijl consequent toe op al je kanalen en middelen.

Natuurlijk gebruik je ‘m op je websites en andere platformen zoals een online community. We zien steeds vaker oplossingen voor communities met allerlei handige functionaliteiten. Makkelijk in gebruik en in een handomdraai opgezet. Vaak is er één groot nadeel.

Weinig vrijheid in het ontwerp van het platform

Je kunt bijvoorbeeld alleen je logo toevoegen of als je geluk hebt nog een huisstijlkleur. Verder werk je met het standaard ontwerp van het platform zelf. Is dat erg?

Ja, voor veel communities is dat een groot gemis. We leggen uit waarom.

Een community staat bijna nooit op zichzelf

Vaak hoort het platform bij een merk, bij een product of een dienst. Als bezoeker weet je metéén dat je in de juiste ‘familie’ zit. Al snel gaat er een lampje branden: ‘Deze community hoort bij het blad Linda, het platform hoort bij de juridische kennisbank waar ik een abonnement op heb of ik zie dat ik in een community ben van het Van Gogh Museum.’

Denk maar eens aan een community op LinkedIn, een LinkedIn groep dus. Stel dat je een vereniging bent voor bakkerijen. Het is jouw doel als organisatie om kennisuitwisseling tussen alle bakkers in Nederland te stimuleren.

Je nodigt de bakkers uit voor een groep op LinkedIn om daar kennis en ervaring uit te wisselen. Daar kun je, behalve je logo en wat tekst, niks kwijt over je organisatie. Van de herkenbare visuele stijl die elke bakker herkent is vrij weinig over. Het gevolg is dat je merk eigenlijk los gekoppeld is van je community.

Waarom is het erg dat je community los staat van je merk?

Even een klein stukje geschiedenis…

Al zolang de mensheid bestaat hebben personen of groepen de behoefte gehad om zich te onderscheiden van anderen. Vroeger gebeurde dat met banieren, vaandels, vlaggen en schilden. Denk bijvoorbeeld aan het yin en yang teken uit China, het zonnewenderad uit India en de fasces uit het Romeinse rijk.

yin en yang - visuele identiteit vroeger al
Vroeger onderscheidden groepen zichzelf met banieren, vaandels, vlaggen en schilden. Bijvoorbeeld met het yin en yang teken uit China.

Natuurlijk is er de afgelopen eeuwen veel veranderd. Toch zien we dat visuele identiteiten nog steeds een belangrijke rol hebben.

Met symbolen, tekens, beelden en kleuren kunnen we krachtig communiceren. Ze zijn directer en duidelijker dan tekstuele boodschappen. De afbeelding van een springende jaguar spreekt in één oogopslag. De taal die hetzelfde beeld zo gedetailleerd mogelijk probeert te beschrijven doet er langer over om door te dringen. Dan moet er in ons brein eerst een vertaling plaatsvinden.

Een duidelijke visuele identiteit heeft allerlei voordelen

Zorg wel dat je ‘m op verschillende kanalen en middelen doortrekt. We noemen een paar voordelen.

  • Je versterkt je herkenbaarheid
    Een logo en herkenbare stijl zorgen ervoor dat mensen je merk makkelijker en sneller herkennen. Een envelop van de belastingdienst valt meteen op tussen de post. Op de weg zijn de oranje-blauw gekleurde fietskoeriers van Coolblue van ver weg herkenbaar.

    Wat zou er gebeuren als Coolblue een community zou beginnen? Je herkent hem waarschijnlijk snel aan zijn oranje-blauwe kleur. En ongetwijfeld brengt deze groep direct een glimlach op je gezicht.
  • Je leden voelen zich sneller thuis
    Een goede visuele identiteit is het gezicht van je organisatie. Het is belangrijk dat je doelgroep zich erin herkent. Ze zullen zich sneller op hun plek voelen in je community en het gevoel hebben dat ze met gelijkgestemden zijn. Dan draagt je identiteit bij aan een goede relatie met je doelgroep, wel zo fijn.

    En als het íets is dat je graag wilt in je community, is dat mensen erbij willen horen. Dat kun je voor elkaar krijgen met een krachtige visuele identiteit. Kijk maar naar Apple.
Bron foto: The IT guys
  • Meer betrouwbaarheid en geloofwaardigheid
    Ook geeft een sterke visuele stijl een betrouwbaar gevoel. Mensen krijgen het gevoel dat bij jouw community op de juiste plek zijn, het ziet er hetzelfde uit als de stijl die ze gewend zijn. Daarmee verhoog je jouw geloofwaardigheid als organisatie.

    Om goed te scoren met je visuele identiteit, zal je de stijl consequent door moeten voeren. Gebrek aan samenhang en herkenbaarheid doet je betrouwbaarheid geen goed.

Gaan mensen ook beter samenwerken van een herkenbare stijl?

Nee, dat niet. Een herkenbare stijl in je community heeft allerlei voordelen zoals net genoemd, maar de functionaliteiten worden er niet anders van. Mensen kunnen net zo makkelijk met elkaar discussiëren op een standaard social media groep als op een eigen community waar je alle vrijheid hebt voor je eigen stijl.

Waarom zou je er dan toch voor gaan?

Nou, bijvoorbeeld als je je communityleden meer wilt bieden dan alleen wat kletsen of discussiëren. Als je veel kennis en informatie wilt delen op je community, meer dan op een standaard blog. Je geeft dan veel waarde weg, dat wil je wel verbinden aan jouw merk of product. Zorg dan zeker dat je community en je identiteit matchen.

Over onze community oplossing

We helpen organisaties met onze slimme oplossing voor communities die aansluit bij hun doelgroep. Ons platform is opgebouwd uit een set bouwstenen die we uitgebreid met gebruikers getest hebben. Op die manier helpen we mensen met een community die alle ruimte geeft om elkaar te vinden en om samen kennis te delen.

Stuur ons een bericht als je meer wilt weten over onze aanpak voor sterke communities. We denken graag met je mee over de beste oplossing voor jouw organisatie.

Maandelijks meer inspiratie en tips in je mailbox. Wij schrijven over kennis delen (kennisbanken),  mensen verbinden (community) en samen leren (e-learning).

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.