Het pijlermodel voor groei in je online community

Het pijlermodel voor groei in je online community

-en waarom je verder moet kijken dan ‘interactie’ als je dat wil verbeteren

Er liggen mooie kansen om digitaal samen te werken in een online community voor organisaties en hun klanten, medewerkers of leden. Maar als jij echt waarde wil toevoegen op basis van relevante kennis en content, is het belangrijk dat jouw community gebouwd is op een stevige basis.

Je community is veel beter uitgerust op groei als het fundament stevig is. In een stevig fundament van een sterk platform is van tevoren goed nagedacht over bijvoorbeeld:

  • De doelgroep en hoe je die gaat aantrekken
  • Benodigde functionaliteiten die passen bij je doelstellingen
  • Een contentplan voor je community
  • Hoe je alle informatie gaat structureren (informatie architectuur)

We hebben een simpel en effectief model ontwikkeld dat je kan helpen om die stevige basis neer te zetten. Het model is bedoeld voor organisaties die een community willen starten of hun bestaande platform willen verbeteren. Het model bestaat uit drie belangrijke pijlers waarop je kunt sturen:

  1. Leden
  2. Interactie
  3. Content
De drie pijlers reageren op elkaar, waardoor het model altijd in balans blijft.

Een belangrijk aandachtspunt dat het model je leert: als je wilt groeien op één van de drie pijlers, moet je je niet blindstaren op dát specifieke punt. Kijk juist ook hoe je de twee andere punten kunt verbeteren.

Zo werkt het model

Kijk je bijvoorbeeld naar het platform LinkedIn, daar vind je veel leden en interactie. Daardoor groeit de derde pijler content als vanzelf. Want al die leden van LinkedIn (het zijn er maar liefst 5 miljoen uit Nederland) delen berichten, waar anderen weer op reageren. Als je door je tijdlijn op LinkedIn scrollt kan het je niet ontgaan: nieuwe content wordt er genoeg gemaakt.

Wat als je nu meer leden wilt? Zorg dan voor relevante content en interactie. Dan groeit het aantal leden als vanzelf mee. Relevante content en de juiste interactie zijn dus ontzettend kansrijk.

We bespreken een aantal aandachtspunten bij iedere pijler. Punten waarmee je aan de slag kunt als je je community wil verbeteren.

Content

Het is onverstandig om lukraak wat content te delen: werk in plaats daarvan aan een goede strategie. Het is belangrijk dat je heel precies weet wíe je ideale community leden zijn. Wat zijn hun pijnpunten en verlangens? En met welke content weet je hen naar je community te trekken? Maak een contentstrategie met bijbehorende contentkalender. Op die manier werk je met een duidelijke focus aan groei voor je online community.

In deze blog hebben we drie tips gedeeld om relevante content te delen, juist voor community managers met weinig tijd.

Leden

‘Ik wil meer leden naar m’n community trekken’, dat horen we regelmatig voorbij komen. Logisch, want je voegt waarde toe en je wil dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep daarvan profiteren. Het is belangrijk dat je heel precies weet voor wíe jouw community precies is. De leden zijn op zoek naar gelijkgestemden en het helpt als je die doelgroep heel precies geformuleerd hebt. Daarna kun je aan de slag met een strategie om je ledenaantal te laten groeien.

Wij raden onze opdrachtgevers aan om een strategieplan te maken voor je community. Dat plan bestaat in ieder geval uit de volgende stappen:

  • Doel van de community
  • Doelstellingen (het gewenste gedrag van je leden om het doel te bereiken)
  • Tactiek (actieplan waarin je de wie, wat, wanneer en waar concreet maakt. Je omschrijft dus welke acties je gaat ondernemen)

Interactie

Mensen zoeken online niet zozeer naar informatie, maar naar de toegevoegde waarde op die informatie die ze ook makkelijk ergens anders online kunnen vinden. Die toegevoegde waarde zit hem bijvoorbeeld in emotie, saamhorigheid, steun, vermaak, ervaringsdeskundigheid, afleiding, veiligheid of troost. Oftewel, in de interactie die ontstaat rond die informatie en kennis die je deelt.

Als het om interactie gaat, houden mensen zich vaak bezig met zoveel mogelijk likes en reacties op de korte termijn. Wij gaan liever voor een gedragsverandering op de lange termijn als het gaat om je community. Dat bereik je door in te spelen op drie belangrijke basismotivaties van ieder mens: sociale acceptatie, competentie en autonomie.

Wil je weten hoe je inspeelt op deze drie motivaties? In het gratis lunchwebinar ‘Meer interactie in je online community’ op dinsdag 6 juli vertellen we hier meer over.

Meld je direct aan voor het lunchwebinar over interactie in je community

Maandelijks inspiratie in je mailbox?

Ja, stuur mij maandelijks inspiratie en tips

Full service digitaal bureau

Digitale initiatieven met aandacht voor mensen

Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?