Je hebt hard gewerkt aan een nieuwe website of een prikkelende campagne om een dienst te lanceren, maar interactie met je doelgroep blijft uit. En dat terwijl jullie een ontzettend mooi aanbod neergezet hebben, dat weet je zeker. Maar waar blijven al die nieuwe klanten dan?
De eerste vraag die je jezelf kunt stellen is: Heb je wel écht goed onderzocht wat je doelgroep nodig heeft? Weet je welk probleem je ideale klant ervaart en hoe jij dat probleem kunt oplossen? Bij Nieuw Initiatief beginnen we elk project het liefst met onderzoek naar de gebruiker. Alleen op die manier zorg je dat jouw initiatief een oplossing is waar iedereen blij van wordt.
Je kunt je doelgroep zo uitgebreid onderzoeken als je zelf wilt. Een mooie basis die élke marketingafdeling zou moeten hebben zijn persona’s. Een persona is een semi-fictief profiel van een potentiële klant. In zo’n persona omschrijf je bijvoorbeeld de behoeften en verlangens van Irene van 45 jaar oud, die in Zwolle woont en graag non-fictie leest in haar vrije tijd.
In deze blog delen we een voorbeeld van een persona.
Waarom maak je een persona?
Als marketeer maak je persona’s om je aanbod precíes te laten aansluiten bij wat jouw klant graag wil hebben. Om je klant echt te kunnen raken, moet je weten welke emoties, drijfveren en verlangens achter zijn gedrag zitten. Als je dat weet, kun je je lezer direct aanspreken op die emoties. Dan is de kans veel groter dat zij enthousiast worden van jouw aanbod, want het past precies bij wat ze nodig hebben.
Als je die persona’s eenmaal gemaakt hebt, pak je ze er opnieuw bij als je een nieuwe campagne ontwikkelt. Op die manier weet je zeker dat je stééds weer aansluit bij je ideale klant.
Voor elke klantgroep een persona
Je maakt een eigen persona voor elke subgroep uit jouw doelgroep. Dat is nodig omdat er vaak grote verschillen zijn tussen al die mensen uit je doelgroep. Als jij je bezig houdt met interne communicatie kun je gaan voor de verschillende leeftijdsgroepen van je medewerkers of misschien wel de functiegroepen. Een marketeer die werkt bij een ambulancezorgorganisatie kan aan deze verschillende persona’s denken:
- Ambulanceverpleegkundige Justin
- Ambulancechauffeur Kim
- Administratief medewerker Karel
- Regiomanager Christa
- Schoonmaker Jan
Als je de verschillende categorieën persona’s bedacht hebt, kun je de informatie voor de profielen gaan verzamelen. De krachtigste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en eigen inzichten in de doelgroep. Vergeet ook niet om intern kennis op te doen over jouw doelgroep.
Maak het profiel van je klant
Als je informatie over jouw klantgroep verzameld hebt, kun je een profiel maken op basis van onderstaande kenmerken:
- De persoon (woonplaats, leeftijd, geslacht, hobby’s, opleiding, baan, etc.)
- Doelen, behoeften en verlangens
- Pijn/probleem, angst, frustratie en belemmering
- Beïnvloedingskanalen zoals de krant, social media of face to face
Maak dat profiel visueel, met het liefst een ‘foto’ erbij van je potentiële klant om het zo realistisch mogelijk te maken. Dan is je persona klaar! Hang je hem op bij je werkplek? Dan worden jij en je collega’s steeds opnieuw herinnerd aan je ideale klant. Dat maakt het veel makkelijker om relevante content te maken.
Een persona ziet er bijvoorbeeld zo uit
Een visueel persona zoals die van Alex maak je heel gemakkelijk zelf, bijvoorbeeld in de gratis designtool Canva.
We zijn benieuwd hoe jij je inleeft in je ideale klant. Heb jij al persona’s gemaakt en wil je je nog verder verdiepen in je klant? Dan is onze empathiekaart misschien wat voor jou.