Ingenieurs in gesprek online community voor kennisuitwisseling
Het initiatief van KIVI
Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) heeft veel leden, maar zocht nog naar een manier om al die leden gemakkelijk en snel met elkaar in verbinding te brengen. De beroepsvereniging wilde graag een community om haar leden meer waarde te bieden en om een verjongingsslag te maken. Een veilige digitale plek waar leden techniek-gerelateerde informatie en vakinformatie kunnen uitwisselen. Ook moest de community hét platform worden om als ingenieur in gesprek te gaan met gelijkgestemden en je netwerk uit te breiden.
De 38 verschillende vakafdelingen van KIVI organiseren jaarlijks circa 400 bijeenkomsten. Gaby Wullink, hoofd marketing en sales KIVI, vertelt: “In de community willen we de sociale component uit de bijeenkomsten óók digitaal voortzetten. Onze leden vinden elkaar nu ook online met vragen en daaruit ontstaan waardevolle discussies. Maatschappelijke projecten zoals de energietransitie kunnen in de community in gezamenlijkheid opgepakt worden vanuit verschillende ingenieursrichtingen.
Vooral onze jongere leden hebben behoefte om de samenwerking met hun vakgenoten online op te zoeken. Voor een ander deel van onze leden vragen de digitale vernieuwingen om een flinke cultuurverandering. Dat kost tijd.”
Aanpak
1
Inventarisatie
We hebben de wensen van KIVI geïnventariseerd en ons verdiept in de doelgroep van ingenieurs. Op die manier kregen we samen een overzicht van alle aspecten die belangrijk waren voor het project.
2
Ontwerp
Op basis van de inventarisatie hebben we de functionaliteiten van de online community bepaald. De ontwerper heeft een ontwerp gemaakt op basis van de huidige huisstijl en website van KIVI om de herkenbaarheid hoog te houden.
3
Realisatie
Tijdens de ontwikkeling was er continu contact met KIVI. Sluiten de gerealiseerde functionaliteiten aan bij hun wensen en die van hun leden? Het team van KIVI kon steeds meekijken op de testomgeving en al snel ook zelf aan de slag met de content in de community. We hebben in dit project gekozen voor een iteratief proces. De benodigde functionaliteiten zijn in stappen ontwikkeld, getest met de testgroep en indien nodig aangepast. Samen met ingenieurs, communicatiemedewerkers en leden hebben we het platform op die manier verder uitgebouwd.
4
Optimalisatie en onderhoud
Na oplevering van de online community bleven we betrokken bij KIVI. KIVI heeft er namelijk voor gekozen om te starten met de basisfunctionaliteiten. De community is langzaam verder uitgebouwd, terwijl de eerste leden er al gebruik van maakten. We updaten de community indien nodig en denken mee over optimalisaties en nieuwe wensen als die er zijn.
5
Resultaat
Nieuw Initiatief heeft samen met KIVI een online community ontwikkeld die inmiddels door ruim 300 leden gebruikt wordt. Dat aantal groeit nog steeds hard. Alle gewenste functionaliteiten zijn toegankelijk gemaakt vanuit één plek en gemakkelijk vindbaar voor de deelnemers.
Nieuw Initiatief heeft ons geholpen met de ontwikkeling van onze community: van ontwerp, tot de realisatie en doorontwikkeling. We kunnen altijd bij het team van Nieuw Initiatief terecht en ik vertrouw blind op hun expertise. Ze luisteren goed naar wat we nodig hebben, denken mee met de wensen van onze leden en komen met de juiste oplossing om de community tot een succes te maken.
Gaby Wullink, Marketing en Sales bij KIVI
Digital Agency | Nieuw Initiatief
Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen
Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?