Publicaties en content georganiseerd met CMS voor Aeneas
Het initiatief van
Aeneas Media
Aeneas was op zoek naar een manier om de verschillende mediavormen binnen de organisatie op een handige manier te organiseren. Eerder hadden digitale publicaties, gedrukte magazines, boeken en online content elk hun eigen platform. Nu wilde Aeneas al die content kunnen publiceren en beheren vanuit één gebruiksvriendelijk Content Management Systeem (CMS).
Nieuw Initiatief hielp Aeneas met een gebruiksvriendelijk CMS dat rekening houdt met alle aspecten die belangrijk zijn. Het systeem moest geschikt zijn voor de verschillende mediavormen, zodat bezoekers een gedrukt magazine nét zo makkelijk lezen als een digitaal bericht. Ook moest het aansluiten op de interne systemen binnen de organisatie, zoals de administratie software.
Aanpak
1
Inventarisatie en onderzoek
Om een goed beeld te krijgen van de verschillende aspecten die belangrijk zijn, hebben we gebruikersonderzoek gedaan via interviews en workshops. Op die manier hebben we de wensen en behoeften achterhaald van de betrokken redactie, en van de klanten van Aeneas.
Bij dit project hebben we het projectmanagement op ons genomen. Aeneas had behoefte aan een projectleider die het geheel goed kon overzien. Zowel de technische aspecten, als de procesmatige kant van het project.
2
Ontwerp
We hebben de informatie architectuur visueel gemaakt op basis van de inzichten uit het gebruikersonderzoek. Ook hebben we een stevig pakket van eisen opgesteld. De eisen zijn steeds opnieuw aangescherpt om tot een Request for Proposes (RFP) te komen dat aansluit bij de doelen van Aeneas en haar doelgroep. Het RFP is een uitgebreid verslag dat we gebruikt hebben om het CMS te selecteren en implementeren.
Naast de eisen voor het systeem, hebben we ook gekeken naar de bedrijfsprocessen die horen bij het nieuwe platform. We hebben de betrokkenen binnen Aeneas begeleid in de nieuwe manier van werken die bij het project past.
3
Resultaat
Met het nieuwe CMS kan Aeneas professionals in de bouw optimaal stimuleren om kennis uit te wisselen. Het systeem sluit optimaal aan bij de wensen van de organisatie. In het CMS kunnen redacteuren content slim hergebruiken, want het systeem genereert automatisch verschillende teksten op basis van één bericht. Daardoor wordt bijvoorbeeld een korter bericht geselecteerd voor de website en een uitgebreid fragment voor het magazine. Op die manier zorgt het systeem voor veel gebruiksgemak, zowel bij de betrokken afdelingen als de doelgroep van Aeneas.
“Nieuw Initiatief heeft ons uitstekend geholpen bij het bepalen en visueel maken van onze behoefte op het gebied van Content Management, het formuleren van onze vraag in een Request for Proposal en het beoordelen van de aanbieders. Ook heeft Edwin van Nieuw Initiatief uitstekend werk geleverd als projectmanager, en goed geholpen bij het inhoudelijk monitoren van het proces.”
Aebele Kluwer, Directeur Aeneas Media
Digital Agency | Nieuw Initiatief
Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen
Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?